M-100 og M-3 baspedaler

Vedrørende baspedalspillet på M-3 og M-100 er de meget specielle. På M-100 er der 13 bastonehjul. På M-3 er der 12 bastonehjul. De 13 baspedaler har hver en kontakt, der er sluttet, når pedalen ikke er trykket ned. De 13 bastonehjul spoler er forbundet i en lang serieforbindelse. Den ene ende er forbundet til stel / 0 Volt Den anden ende er forbundet til indgangen på basforforstærkerrøret, og samme rør har “Release” funktion. Hen over hver af bastone spolerne, er der tilsluttet en af de sluttede kontakter fra baspedalspillet.

Altså, når der ikke er nedtrykket en baspedal, kommer der ingen bastone ind til bas tone forforstærkerrøret. Når der nedtrykkes en baspedal, ophæves kortslutningen af én bastonespole, og den tone kommer til indgangen af bas forforstærkerrøret. Der høres dog stadig ingen bastone!!!! De 13 pedaler (12 på en M-3) har desforuden en fælles sluttekontakt, som aktiveres, når en tilfældig baspedal nedtrykkes. Denne sluttekontakt fjerner en spærrespænding fra bas forforstærkerrøret, så det slipper forstærket baslyd igennem, og nu kan bastonen høres. Når man fjerner foden fra baspedalen, forbliver den kortsluttende kontakt åben, og derfor er der stadig bastone ind på basforforstærkerrøret. Den fælles sluttekontakt for alle 13 baspedaler (12 for M-3) afbryder, og spærrespændingen til røret vokser gradvis, indtil røret er afbrudt, og der ikke kommer bastone igennem røret mere.
Denne udklingning er værdsat af mange orgelspillere. Altså, man kan forestille sig, baspedal kontakterne opå en M-100 / M-3 lidt er som en trykknap central, på en gammeldags stereoradio. Der springer FM knappen også ud, når man trykker grammofonknappen ind. Derfor kan man ikke tage et baspedal klaviatur fra en L-100 eller lignende, og bruge i et M-3.

Med venlig hilsen Søren Erik Poulsen